5 stappen naar een succesvol social media marketingplan

5 stappen naar een succesvol social media marketingplan

Wat zijn de belangrijkste stappen die u kunt nemen om de kans op succes van uw social media campagne-implementatie te vergroten? Maak een goed ontwikkeld en doordacht marketingplan voor sociale media dat de basis legt voor het uitvoeren van een succesvolle campagne voor sociale media. Er is geen specifieke routekaart voor het maken van een effectief marketingplan voor sociale media, maar er zijn richtlijnen om u te helpen vooruitgang te boeken. De volgende 5 stappen geven je de begeleiding die je nodig hebt om een ​​succesvol social QR Media marketingplan te ontwikkelen.

Stap 1: Stel duidelijke en meetbare doelen. De marketingdoelen van sociale media zijn onder meer het verbeteren van de naamsbekendheid, de rangschikking van zoekmachines, relevant siteverkeer, conversieprestaties (bijvoorbeeld het verkopen van producten of diensten), het beheren van reputatie en het verbeteren van de interactie met consumenten.

De uitdaging van sommige van deze doelen, zoals interacties met consumenten, is om ze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdig (SMART) te maken. Je moet ook doelen stellen voor elk type social media platform om maximale resultaten te behalen. Hieronder staan ​​voorbeelden van SMART-doelen voor vier populaire sociale-mediaplatforms: blogs, microblogs (Twitter), sociale netwerksites en sites voor het delen van afbeeldingen en video’s.

Bloggen:

20% verbetering van de post-tot-commentaar-ratio (bijv. bezoekerscommentaar/posts=conversies) binnen 6 maanden
30% toename in totaal aantal unieke bezoekers binnen 6 maanden
20% toename in gemiddelde unieke bezoekers in 6 maanden
40% meer weergaven in 6 maanden
10% toename van RSS-abonnees in 6 maanden
5% toename in RSS-feedverzoeken binnen 6 maanden

Stap 2: Identificeer uw doelmarkt Wie is uw beoogde doelgroep (doelmarkt)? Waar hangen ze rond op het sociale web? Hoe gaan ze om met deze sociale mediaplatforms? Met de “Social Technographic Profiles” van Forrester Research kunt u de soorten activiteiten identificeren waarmee mensen zich bezighouden op het sociale web, zoals het maken, bekritiseren, verzamelen en bekijken van inhoud op basis van leeftijd, locatie en geslacht. Wat ze doen, kan bepalen welk social media platform ze vaak gebruiken. Toeschouwers zijn bijvoorbeeld minder snel betrokken bij sociale netwerken zoals Facebook of LinkedIn, maar kunnen YouTube-video’s bekijken en blogs lezen, maar kunnen niet reageren op berichten.

Stap 3: Voer een concurrentieanalyse uit. Wat zijn de trends in sociale media (bijvoorbeeld welke platforms groeien en welke krimpen?). Aan welke eisen voldoen uw concurrenten niet? Wie worden de belangrijkste concurrenten? Wat is de beste social media marketingpraktijk? Voer een SWOT-analyse uit om de sterke en zwakke punten van uw bedrijf te identificeren, samen met kansen en bedreigingen in de markt en economie.

Stap 4: Ontwerp een innovatieve strategie. Kies het beste sociale mediaplatform om uw doelmarkt te bereiken. Vervolgens ontwikkelen we een specifieke strategie voor elk social media platform om op maat gemaakte doelen voor elk platform te bereiken. Elk social media medium heeft zijn eigen unieke kenmerken en communicatiemiddelen. De blogstrategie van uw bedrijf verschilt bijvoorbeeld aanzienlijk van de strategie die u gebruikt om uw doelen te bereiken op sociale netwerken zoals LinkedIn. Dat gezegd hebbende, geen enkele strategie is geschikt voor iedereen.

Daarom moet u de volgende 8C’s van uw marketingmix voor sociale media afstemmen op het sociale-mediaplatform. Hier zijn enkele suggesties om deze prestatie te bereiken.

Categoriseer sociale-mediaplatforms op basis van hun relevantie voor de doelmarkt (d.w.z. de markt waarin de doelgroep zich bevindt).
Begrijp de “regels van de weg” van het platform door te luisteren en te leren hoe u zich moet gedragen, met succes gesprekken aangaan, deelnemers betrekken en stimuleren.
Herken en communiceer op een responsieve manier met andere gebruikers van het platform, en onthoud dat u altijd bijdragers bent, geen promotors.
Werk samen met platformleden om wederzijds voordelige relaties op te bouwen met platformdeelnemers
Bouw je reputatie op door content bij te dragen, word een gewaardeerd lid en bouw je community op.
Ga in gesprek met influencers om meningen te vormen over producten of diensten
Door een community te creëren, kunt u een discussieforum creëren waar consumenten ideeën kunnen aandragen en klantenondersteuning kunnen krijgen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.